Maandag 29 juni a.s. is het de bedoeling dat kinderen de tv met rust laten en spelcomputers links laten liggen. Het is dan namelijk International Mud Day!

Tijdens Modderdag ontdekken kinderen wat modder is, hoe je er mee kunt spelen en wat de verbinding met de aarde voor hen betekent. Tienduizenden kinderen zijn dan tegelijkertijd actief bezig met natuur.

Spelletjes met zand en water zijn eindeloos. Kleine kinderen voelen met hun hele lichaam de textuur van het materiaal. Peuters bakken taartjes die ze kunnen verstevigen door er extra zand bij te doen. Oudere kinderen bouwen en graven met zand en water: kanalen, dijkjes, kastelen. Daar zijn Nederlanders goed in. Ze ontdekken dat dijkdoorbraken elders het dichtslibben van waterlopen veroorzaken. Want, baggeren is noodzakelijk om het systeem aan de praat te houden. Kortom: kinderen kunnen hun energie, creativiteit en inlevingsvermogen kwijt in het modderspel.

In verband met het Coronavirus vindt Modderdag dit jaar alleen plaats op besloten locaties waarbij er geen publiek van buitenaf aanwezig is. Modderdag kan door bijv. scholen en kinderopvanglocaties zelf worden georganiseerd, uiteraard met passende maatregelen. Aanmelden hiervoor kan bij het IVN. Je ontvangt dan allerlei handige zaken om zelf Modderdag te organiseren.

ANS vindt het belangrijk dat er meer kinderen al vroeg in aanraking komen met techniek, zodat ze later in hun schoolcarrière vaker voor technische opleidingen kiezen. Met gastlessen over baggeren maken wij kinderen enthousiast voor de sector grond- weg en waterbouw. Daarnaast willen wij zo de bekendheid van kinderen met baggerwerkzaamheden vergroten.

JSN Boot template designed by JoomlaShine.com